توانايي نه گفتن

مشاوره خوب ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

توانايي نه گفتن

۲۳ بازديد






ناتواني در «نه» گفتن

اگر شما زماني كه مي‌خواهيد نه بگوييد نتوانيد و به جاي آن بله بگوييد، نسبت به فردي كه مجبور شده‌ايد به او پاسخ مثبت دهيد، احساس رنجش و عصبانيت مي‌كنيد، حتي اگر آنها واقعا گناهي نداشته باشند. در ضمن نسبت به خودتان نااميد و مأيوس مي‌شويد. از طرفي اگر مسئوليت كاري بيش از توان‌تان را به عهده بگيريد، دچار اضطراب شديدي مي‌شويد و شهامت نداشتن، در طولاني مدت از عزت نفستان مي‌كاهد و شما را به سمت افسردگي و نگراني سوق مي‌دهد.

از طرفي برخي از افراد فكر مي‌كنند مي‌توانند نه بگويند، اما نمي‌دانند كه روش نه گفتنشان اصلا مناسب نيست. در واقع برخي از افراد اين كار را با رفتاري بد و تهاجمي و بدون در نظر گرفتن احساسات ديگران و بي‌احترامي به آنها انجام مي‌دهند. اين روش باعث مي‌شود ديگران از شما بيزار شده يا عصباني و آزرده خاطر شوند.

چرا «نه» گفتن سخت است

اگر به رفتار كودكان نوپا نگاه كنيد متوجه مي‌شويد آنها با گفتن كلمه نه هرگز مشكلي ندارند، اين نشان مي‌دهد انسان‌ها از ابتداي تولد توانايي نه گفتن دارند، اما مشكل اين است كه هرچه بزرگ‌تر مي‌شويم از محيط زندگي و تجربه‌هايمان مي‌آموزيم كه در خيلي از موارد نه گفتن تبعات خاصي دارد و براي كم شدن مواجهه‌‌هايمان با آن تبعات به كسي تبديل مي‌شويم كه به دليل برخي باورها شهامت نه گفتن را نداريم.

اين باورها مي‌تواند موارد زير باشد:
ـ بسيار گستاخانه و بي‌ادبانه است.
ـ خودخواهانه است و نشان مي‌دهد نسبت به ديگران كم‌توجه و نامهربان هستيم.
ـ ديگران را ناراحت مي‌كند و باعث رنجششان مي‌شود و اين تصور را درآنها به وجود مي‌آورد كه طرد شده‌اند.
ـ ممكن است ديگران مرا دوست نداشته باشند.
ـ نيازهاي ديگران مهم‌تر از نيازهاي من است.
ـ من بايد هميشه تلاش كنم رضايت ديگران را به دست آورم و هميشه فرد مفيدي باشم.
ـ در مورد موضوعات كوچك و كم‌اهميت بهتر است نه نگويم و آنها را انجام دهم.

طرز تفكرتان را عوض كنيد

اين باورها را به مرور زمان آموخته‌ايم و از آنجا كه باعث زحمتمان شده‌اند بايد تغييرشان دهيم و هريك را با تفكر و اعتقادي سازنده جايگزين كنيم. مانند موارد زير:
ـ ديگران مي‌توانند تقاضاي شان را مطرح كنند و من هم همانقدر حق دارم تقاضايشان را نپذيرم.
ـ وقتي شما به كسي نه مي‌گوييد، درواقع تقاضاي او را نپذيرفته‌ايد و اين به مفهوم انكار وجود آن فرد نيست.
ـ وقتي ما به يك مورد پاسخ مثبت مي‌دهيم و به موردي ديگر منفي، نشان مي‌دهيم حق انتخاب داريم.

مردم با نه گفتن مشكل دارند، زيرا تصور مي‌كنند طرف مقابل نمي‌تواند براحتي با اين پاسخ منفي كنار بيايد و بسيار ناراحت مي‌شود. با ابراز صريح احساسات‌مان، در حقيقت اجازه مي‌دهيم ديگران هم احساساتشان را رك و صريح بيان كنند. وقتي هر زمان نتوانيم كاري را انجام دهيم به ديگران صادقانه نه بگوييم، آنها هم مي‌توانند در برابر تقاضاهاي ما نه بگويند. بنابراين در مواقع لازم باز هم هر دو مي‌توانيم تقاضا‌ها و خواسته‌هايمان را مطرح كنيم.

اگرچه باورهاي قديمي‌تان به دليل استفاده طولاني‌مدت در وجودتان نهادينه شده‌اند، اما با تمرين بسيار مي‌توانيد باورهاي جديد را جايگزين باورهاي مخرب قديمي‌تان كنيد.

اصول «نه» گفتن
اكنون كه تصميم گرفته‌ايد به يكسري موارد نه بگوييد، اما هنوز هم مطمئن نيستيد چه روشي به كار ببريد، مي‌توانيد از يكسري اصول استفاده كنيد:

1 ـ صريح و صادقانه صحبت كنيد، اما بي ادب نباشيد تا بتوانيد از پس اين گفت‌وگو به‌خوبي برآييد.
2 ـ بگوييد انجام كاري كه مي‌خواهد، برايتان سخت است و نمي‌توانيد به هر دليلي از عهده‌اش برآييد.
3 ـ رفتاري كاملا محترمانه داشته باشيد و بگوييد: واقعا متاسفم كه نمي‌توانم مفيد واقع شوم.
4 ـ با گرمي و محبت صحبت كنيد تا واژه نه سخت و خشن به نظر نرسد.
5 ـ خيلي خلاصه و بدون حاشيه توضيح دهيد.
6 ـ عذرخواهي نكنيد. ماهرانه توضيح دهيد كه چرا به خواسته فرد مقابل نه مي‌گوييد. اين حق شماست كه اگر نمي‌خواهيد كاري را انجام دهيد نه بگوييد.
7 ـ فراموش نكنيد صداقت داشتن بسيار بهتر از اين است كه به سبب ناتواني در نه گفتن تا مدت‌ها در وجودتان احساس ناراحتي و تلخي كنيد.
8 ـ وقتي نه مي‌گوييد نسبت به آن احساس مسئوليت كنيد. خودتان را براي آن سرزنش نكنيد و با خود بگوييد كه وقتي نمي‌توانيد كاري را انجام دهيد، حق داريد از آن استقبال نكنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.